Sök:

Sökresultat:

7625 Uppsatser om Management innovation - Sida 1 av 509

The Innovation Value Chain -How Firms can Generate Innovation

Teorigenomgång som mynnar ut i tolv parametrar som karaktäriserar en innovativ organisation, samt en teoretisk modell, Innovation Value Chain (IVC) som beskriver den innovativa processen. Åtta fallstudier utav tillverkande svenska företag analyseras med hjälp av IVC modellen..

Innovationsgradens betydelse när man organiserar för innovation

En sammanfattning av uppsatsen på maximalt 8000 tecken..

Innovation genom motiverade team

Motivation främjar innovation, men innovationsprocesser måste samtidigt ta hänsyn till organisationens förutsättningar. Det krävs en jämvikt mellan flexibilitet och struktur i organisationen där team är ett optimalt sätt att skapa en sådan balans. Resultatet presenteras även i analysverktyget ITM med praktiska tillämpningsområden..

Styrsystem, Kunskap och Innovation. Vertikal elasticitet i ett kunskapsintensivt företag som Öhrlings PricewaterhouseCoopers i Lund.

Det finns ingen entydig bild av hur man ska uppfatta innovation. Vi kan dock säga att det hänger intimt samman med kunskap. Ur denna synvinkel är det intressant att styra kunskaper så att de blir en resurs för företaget via knowledge management. Vårt syfte är att undersöka hur styrsystem förhåller sig till kunskap och innovation i ett kunskapsintensivt företag genom att med kvalitativ metod studera hur medarbetare på Öhrlings PricewaterhouseCoopers i Lund upplever sin arbetssituation.Vi kommer till slutsatsen att styrsystem påverkar kunskapsutveckling och innovation via vertikal elasticitet. Strukturella, sociala och kulturella dimensioner menar vi inte i sig ger en tillfredställande bild av de erfarenheter undersökningen gör..

Innovera eller stagnera! : Öppen innovation inom tillverkande små och medelstora företag i Småland

Titel: Innovate or Stagnate! ? Open innovation in manufacturing small and medium-sized businesses in Småland.The purpose of the study is that, from a leadership perspective (innovationmanagement), create a better understanding of open innovation in manufacturing small and medium-sized enterprises. The study therefore intends to contribute to the understanding of how open innovation processes leads to greater innovation in manufacturing small and medium sized businesses.We have used a qualitative research method and adopted an abductiveapproach. We made interpretations and created meaning based on our research results.Our theoretical framework is based primarily on Chesbroughs (2003) research on open innovation. Based on this model, we have selected a number of other theories, which we perceived as prerequisites for small andmedium sized companies in open innovation processes.

Staying Astonishing

This thesis is a case study with a qualitative approach. The company examined is The Astonishing Tribe (TAT) making user interfaces for mobile phones. The company has had a growth of 1453% from 2002 until 2006. We have examined what are the key factors for keeping innovation while growing. The most significant factor not supporting innovation within the case company is the will to take calculated risks.

Idélab en innovativ organisation?

I och med den ökade globaliseringen, ställs det dagligen nya krav och förväntningar på organisationer att möta de fluktuerande behov som omvärlden ställer på dem. Användningen och spridningen av begreppet innovation har aldrig varit så stort eller starkt som idag och det sträcker sig alltifrån regeringspropositioner, forskning, varumärken och konsumentartiklar. Alla vill ta del av det nya ?inne ordet - innovation? men vad är egentligen innovation och vad innebär det för en organisation att vara innovativa? Vi har valt att försöka samla dessa begrepp för att åstadkomma en förståelse för vad innovation egentligen är och hur en organisation kan dra nytta av det..

Impact of Regulations on Innovation Performances in EU:

Innovation has been identified as one of the key factors for economic growth long ago. However, the emergence of ?knowledge century? further strengthened the role of the concept since proper management of the knowledge is essential to make the best out of the innovative capacity of the companies as well as the countries. This necessitates a balanced intellectual property rights (IPR) systems, since these rights provide the basis to solve the market failures faced by innovating firms by creating property rights over knowledge. There is an inherent dilemma between invention and diffusion.

Ett ledarskapsperspektiv av innovation och knowledge management : - En kvalitativ studie

I organisationer idag bo?rjar det bli mer och mer centralt att fokusera pa? medarbetarnas innovationsmo?jligheter och kunskap. Organisationer bo?r numera fokusera mer pa? den tysta kunskapen och go?ra denna explicit fo?r att utnyttja den fulla potentialen till innovation. I dagens organisationer kra?vs det a?ven att medarbetarna va?gar arbeta o?ver gra?nserna och att ledningen tydliggo?r att allas input inom organisationen va?rderas likva?rdigt.

En analys av innovationsprocessen På Mediaföretaget AB

Medieföretaget AB is a Swedish Media Company that covers several different business areas.The company daily produces one of the biggest newspapers in Sweden and publishes editorialnews on one of the country?s most visited news homepage. The company also has smallerfirms that produce new business models. Due to big changes in the media climate over theworld and a new company management team the company in November 2008 started adepartment for innovation. The main purpose of the department was to create a structuredway for managing ideas and to promote innovation.

Innovation på Itkonsultföretag. En fallstudie på EVRY

Companies today are exposed to a turbulent market with fierce competition and the ability toinnovate itself becomes increasingly important. But what innovation is and how it is managed is farfrom obvious. In this case study at EVRY the research questions are: ?What is innovation in ITconsultant companies?? and ?how can innovation be managed in IT consultant companies?? ITconsultancy is a complex type of business and their focus is often to innovate the customers businessrather than their own. The study is based on a literature review, field studies, unstructuredinterviews and an interpretive analysis.

Den multifasetterade innovationsprocessen som framgångsfaktor i ett innovativt företag : Ett undersökande case i Serendipityformen

This is a graduation project in Innovation Management, which seeks to enlighten new theories within the major subject ? the multi?faceted innovation process.The reader is hereby invited to an insight in the more complex perspectives of these types of theories than what has previously been explained in simplified ways.We have conducted research on a company within the cleantech market; Cellkraft AB. The company develops and produces fuel cells amongst other products, which have emerged during their research and development in the fuel cell technology. Cellkraft works in a high?tech frontline market where innovation is key.

Visualizing Innovation Capital: A Case study of Technology Transfer and Biomedical start-up

Purpose: The purpose is to present a greater understanding of the progression of innovation capital in a technology transfer and biotech start-up context. The findings offer technology transfer professionals, entrepreneurs and academia an overall perception and mental framework of the technology transfer practice and the embracement of a promising invention, building upon its hidden value. Methodology: The thesis was conducted using a qualitative case study, executed with the help of interviews, in order to answer the research question: How is an embryo of innovation capital continuously cultivated in a technology transfer and biomedical start-up process? Conclusions: A technology transfer entity provides the means to establish a platform where an entrepreneur can build its own human capital, structural capital, and relationship capital. The forms of capital interact and thus create value, herein considered as innovation capital.

Samband mellan Egentillverkning och Innovation, en undersökning kring ett outsourcingbeslut.

Syftet med uppsatsen är att undersöka om det föreligger ett samband mellan graden av egentillverkning (ET) och innovation samt hur detta samband i så fall ser ut. Metoden är en kombination av litteraturstudier och telefonintervjuer med företrädare för 24 olika företag i Europa som tillverkar packningar. De flesta av dessa företag ingår i Trelleborgskoncernens Sealing Solutions Division men även externa, liknande, företag har ingått i undersökningen. Intervjuerna har varit semistrukturerade och syftat till att få reda på de olika företagens innovations- och outsourcingsituation. Informationen som erhållits från intervjuerna har analyserats både kvantitativt och kvalitativt för att finna ett samband mellan graden av ET och innovation.

Ideon Innovation-kuvös för nystartade företag

Vår forskningsfråga var att utreda huruvida inkubatorn på Ideon Innovation ger incitament för tillväxt för nystartade innovationsföretag. Vi börjar att fastställa om det är tillväxtföretag som håller till på Ideon Innovation, sedan undersöks i vilken mån denna tillväxt beror på hjälpen från forskningsparken. För att uppfylla uppsatsens syfte har en kvantitativ metod samt en abduktiv strategi valts. Primärdata har sitt ursprung i en enkät- undersökning av företagen som befinner sig/har befunnit sig på Ideon Innovation. Sekundärdata består främst av övriga institutionella avhandlingar om tillväxt samt forskningsparker.

1 Nästa sida ->